Wersja ...40d jest najnowsza, gdzieś głębiej jest wersji 40d11 z OpenGL, na starszych kompach szybciej chodzi (potwierdzam )
"Żarłoczne karpie silniejsze do krasnoludów, mydło ze smoczego łoju, budowanie wież z drewna które przeczą grawitacji - to wszystko masz w DF."
Nie wierzysz? Spróbuj
Pierwsze kroki i od czego zacząć budowę swojej fortecy?
Generujemy świat. Gdy zaczną lecieć lata, wciskamy spację i 'u'. Potem Start Playing, automatycznie ładuje się jedyny dostępny świat, wybieramy "Dwarf Fortress".
Poszukajcie sobie znaczków ^ i potem 'embark', jeśli możliwe. Nie możecie mieć całego regionu z ^. Jasnoniebieskie linie to strumyki, a zielone liście/strzałki - drzewa.
Zwracamy uwagę na layery po prawej stronie okna z mapami. Jeśli są podwójne niebieski tyldy, jest tu Aquifer - cały pokład kamienia przesiąkniety wodą, a to zagłada dla tych co chcą kopać w dół.
Wygląd okienka 'Embark':
Oto jak wyglada ekran gry po przybyciu krasków:
Idziemy prostolinijnie - wbijamy się w zbocze góry:
'd'esignations -> mine 'd'
Zaznaczamy jakiś obszar (najpierw raz ustawiamy znacznik (enterem), potem rozciągamy to i znów enter).
Najlepiej zrobić tunel na 2-4 kratki wgłąb, potem 5x5 pokój.
Budynki - najpierw Carpenter i Mason. Ten pierwszy z ściętych drzew zrobi łóżka, drugi stoły i krzesła.
Wciskamy 'b'uildings -> 'w'orkshops -> 'c'arpenter / 'm'ason
Krzesła i stoły można robić z kamienia jak i z drewna, łóżka tylko drewniane.
Zrobimy sobie komnatę główną dla krasków.
Wciskamy 'q', podchodzimy kursorem do Mason Workshop. Prawda ze ładne opcje?
Bierzemy 'a'dd task, wybieramy 2x Throne i 1x Table.
Czekamy aż Mason pozbiera kamienie i przerobi je na mebelki.
Sprawdzamy przez 'q' ile 'tasks' zostało Masonowi, jak okienko puste - zrobił co kazaliśmy.
Teraz ustawiamy dwa krzesła i stół. Ja akurat zrobiłem tak:
Wybieramy za pomocą 'q' stół. Wciskamy 'r' i zmieniamy wielkość pokoju, żeby obejmował 5x5 podłogi I ściany. Zmieniamy z Meeting Hall(N) na (Y).
Wybieramy za pomocą 'q' krzesło. Jak wyżej, ale rozmiar dowolny. Teraz nasz księgowy (Bookkeeper) (wciskamy 'n' by podpatrzeć kto to) ma krzesełko i może juz zliczać itemy
Gdzieś obok wykuwamy kolejną komnatę. Będą tam baraki/sypialnia. Każemy u Carpentera zrobić 3 łóżka (mechanizm jak u Masona).
Ustawiamy trzy łóżka, wybieramy jedno najbardziej pośrodku, ustawiamy rozmiar pokoju. Zmieniamy z Barracks(N) na (Y).
Tutaj skrin sali + sypialni, bez wagonu (rozłożony przez q -> x), kraski i zwierzaki w środku, zapasy i zakłady na zewnątrz. '+' na początku tunelu to drzwi
Tyle jeśli chodzi o początki gry w DF Jeśli chcecie dalej pograć:
-Zbudujcie kuchnię i każcie coś ugotować, zróbcie składzik na jedzenie które ugotują wasze krasnoludy.
-Wykujcie komnaty, przenieście tam budynki z zewnątrz.
-Poszerzcie tunele, co by kraski nie musiały po sobie deptać.
-Pokombinujcie z różnymi menusami, pooglądajcie sobie
-Wystartujcie nowy świat, wybierzcie "Prepare carefully" i przybądźcie na miejsce z drużyną żołnierzy i 20 psami bojowymi
PS: Nie łudźcie się, że ogarniecie wszystko w dwa dni. Tu jest tak dużo opcji i możliwości - ja gram pół roku a jeszcze wszystkiego nie odkryłem
Rozrost fortecy - rodzinki i imigranci
Amerth 16:24:51
no ale jak startuje z tymi 7 krasiami, to chyba nie bede miec tylko tylu?
Dżefrej 16:25:11
zaraz powiem jak się powiększa ilośc krasków
No więc:
najpierw kobita i facet muszą się polubić, wskoczy im "Lover" w Relationships.
Potem mogą się pobrać, spłodzić dzieciaka. Od małżeństwa do dzieciaka który zacznie pomagać, mija 2 lata. Dzieciak staje się dorosły po 12
Rok w grze to około 2 dni czasu rzeczywistego (sic!).
To mordęga, ale jest inny sposób.
Każdej jesieni przybywa karawana z głównej fortecy krasnoludów (z której pochodzi twoja siódemka). Gdy szczęśliwie opuszczą twoje włości, raportują stan i bogactwa twoje, jakaś grupka krasków o tym słyszy i na wiosnę nast.roku przybywają do ciebie. Fale imigrantów mogą mieć od 7 do n (u mnie n to było na jednej fali 29 krasków, o zgrozo )
Zwykle imigranci to samotnicy, ale nic nie stoi na przeszkodzi by pojawiło się małżeństwo z prawie dorosłą córką i nowonarodzonym chłopcem + dziadek bez jednego oka
------
Życzę miłego obcowania z grą Jakby co, można pisać tutaj - a nuż będę przerwę miał i na forum się pojawię
_________________ "Wojna to wojna, a nie cholerne przedszkole."
Best Book evar: "Mistrz i Małgorzata" Michaiła Bułhakova.
Jeszcze Haspen mi naopowiadał o tym na IRC'u ;D Ściągam, pogram i zobaczę sam.
Pierwsze wrażenie: wtf? jak tym się steruje? co to za literka? o co w ogóle kebab? ee tam, ta gra jest dziadowska i przereklamowana
Drugie wrażenie: Ciekawa gra, do której przydałoby się przysiąść na dłużej... ale i tak połowę nie rozumiem
Jak komuś taka grafika w ASCI nie odpowiada to są też graficzne paki
Dark, a mógłbyś zdradzić, gdzie są te graficzne paki? Byłoby chyba nieco przyjemniej i łatwiej
Poza tym, czy da się wysłać przykurcza do zbierania drewna? Bo u mnie tylko wyskakuje komunikat o baku drewna jak chce coś u stolarza zrobić...Leniwe te przykurcze są strasznie
Ogólnie fajna gierka, chociaż dla mnie, antymenagera, jest nieco zbyt skomplikowana Ale z czasem może mi nawet przypaść do gustu. Nawet wersja w ASCII
_________________ "Życie to chytra sztuka. Kiedy masz wszystkie karty w ręku, zaczyna grać z tobą w szachy."
Ah, ta angielska języka... Pozostaje tylko pytanie, które to drzewa ;D Bo zaznaczam trójkąty zielone, inne zielone dziwactwa, i nic, panowie Woodcutter siedzą na dupskach
W ogóle ta gra skomplikowana, niby jest autozapis, ale tylko świata Nie pytajcie, jak się dowiedziałem
Edit aaa, już mam drzewa;D To karciane trefle ;D Wypas ^_^-b
_________________ "Życie to chytra sztuka. Kiedy masz wszystkie karty w ręku, zaczyna grać z tobą w szachy."
Fortecę można upiększać na wiele sposobów, np: budowanie posągów i innych takich. Można też poprzez engraving, czy rycie obrazków na ścianach czy w podłodze. Aby widzieć engravingi w swojej fortecy sprawdźcie w:
.../DF/data/init/init.txt
czy macie tak ustawione:
Engraving mamy pod 'd'esignations. Ryć obrazki możemy tylko na uprzednio wygładzonych (Smooth) powierzchniach.
Oczywiście, nie każdy dwarf może być artystą - ryć potrafią tylko ludki ze skillem "Engraver".
Oglądać je można poprzez 'k' <- narzędzie to badania terenu. Znajdujemy takie miejsca jak np: +Detailed+ Smooth Siltstone floor, i wciskamy enter.
Zwykle, będą to tylko proste obrazki typu:
Ale engraving to także wspaniały sposób na zapisywanie wydarzeń; osobistych tragedii niektórych krasków:
Czy ważnych z punktu historyczno-politycznego spotkań:
Tyle na temat engravingu. Miłego rycia w skale, a potem czytania historii własnej krasnoludzkiej fortecy
_________________ "Wojna to wojna, a nie cholerne przedszkole."
Best Book evar: "Mistrz i Małgorzata" Michaiła Bułhakova.
Data: 23 Moonstone, Early Winter 239
Okolica: Góry, bliskie sąsiedztwo (nie lokacja, ale regiony) goblińskich twierdz.
Dane o świecie: NIE MA ELFÓW Do ~200 roku wszystkie elfy na kontynencie zostały zabite/zjedzone/pojmane - toteż nie będzie co wiosennych karawan z ich strony. Jedyne elfy co się ostały to hen za morzami na jakiejś wysepce. Wszystkie megabestie (smoki, hydry, giganci itp) już dawno gryzą ziemię. Oprócz dwóch, mi się zdaje
Forteca składa się z trzech poziomów:
-- 0 - Wszystkie zakłady, jadalnie, magazyn z żarciem, inne miejsca publiczne, poziom kwater. Na południu studnia i dostęp do farmy.
-- -1 - Magazyn mebli, drugi poziom kwater, farma oraz tunel wodociągowy na południe od Farmer's Workshop.
-- -2 - Kolejny poziom kwater, na wschodzie aktualnie gładzone katakumby.
Dane o fortecy:
-Dużo koboldzich złodziei się ostatnio pojawiło, ale kusznik systematycznie ich rozstrzeliwuje.
-5 dźwigni w pokoju 'Clerka'. Wciskamy 'N' by zobaczyć notki o nich. Nie będę o nich tu pisał, nie chcę psuć zabawy
-W tym roku karawana ludzi na lato nie pojawiła się - dostęp do ich cywilizacji jest, swobodna droga do punktu handlowego też. Dlaczego więc nie przybyli? Nie mam pojęcia. Może sąsiedztwo goblinów im nie pasi
-Dwa artefakty i dwóch legendarnych dwarfów już jest w fortecy
-Każdy dwarf ma własny pokoik z łóżkiem i skrzynką na rzeczy. Jedynie Sheriff ma luksusowe mieszkanko
-Produkcja jest ustawiona na wyposażenie katakumb i produkcje jedzenia, farmy ustawione na Plump Helmet, toteż żarcia nie zabraknie.
To chyba tyle, miłego odkrywania i poznawania uroków rozbudowanej fortecy
_________________ "Wojna to wojna, a nie cholerne przedszkole."
Best Book evar: "Mistrz i Małgorzata" Michaiła Bułhakova.
Pisanie poradników których nikt nie czyta - bezcenne
Menedżerem być...
Czyli o Jobach, Zonach, Składzikach i ogólnym kierowaniu administracyjnym bajzlem robotniczym
Składy:
Bardzo ważne dla utrzymania porządku - a także dla skrócenia odległości. Lepiej chyba, żeby cieśla zbierał pnie ze sterty 30 w jednym miejscu, aniżeli dreptał pół mapy po jeden, nie?
Wciskamy p jak 'stockpiles'. Najpierw trzeba porozkładać to co mamy na starcie - jedzonko. Tutaj zalicza się Jedzenie, Picie oraz ziarna roślin.
PS: Plusem jedzenia pozostawionego w składziku jest to, że NIGDY się nie zepsuje. Trzy ulewy, zamieć śnieżna czy przejazd stada krwiożerczych słoni - jedzenie zawsze będzie świeże, jakby dopiero co przyrządzone.
Warto zdefiniować jeszcze składzik "Wood" i "Furniture".
A tak wygląda wszystko po przestawieniu rzeczy na miejsce - prawda że przejrzyste?
Zony:
To obszary specjalnie zdefiniowane do kilku zadań. Jeśli nie mamy sali jadalnej, możemy zrobić tymczasowe miejsce spotkań. Wciskamy 'i' i ustawiamy zonę. Wciskamy 'm' by aktywować 'meeting area':
Tu będą zbierać się kraski i zwierzaki, póki tej zony nie usuniemy.
Drugą przydatną zoną jest 'śmietnik'. Najlepiej zrobić go na powierzchni:
A gdy się nie da, odgrodzić od reszty fortu drzwiami. Albo najlepiej dwoma.
Przy okazji omówię...
Rozkazy Globalne:
Głównie tyczą się one zbierania/przenoszenia itemów przez dwarfów.
Wciskamy 'r'efuse, co zaowocuje przejściem do okna rozkazów dot.śmieci. Ustawiamy sobie o tak:
Teraz kraski wynosić na śmietnik będą zdechłe jaszczurki, czaszki oraz części ciała tych nieszczęśników którzy spotkali się z krasnoludzkim toporem
Przydział prac - Joby:
Teraz czas pozbierać ziółka, co by z nich potem pyszne trunki przyrządzać
Zdefiniowałem zbieranie roślin, ale...
Nic się nie dzieje! Myślałem że ustawiłem Woodcutterowi zdolność "Herbalist"...
Szybciutko v -> podjazd do Woodcuttera i...
..jednak nie ma skilla! Zagłada przez brak rąk do zrywania chwastów? Na szczęście nie. Wciskamy 'p'ref, a potem 'l'abor. Pokaże się okno pełne szarych pozycji, jak tu:
Zaznaczamy 'Plant Gathering' na biało, po czym wychodzimy z okienka. Chwila dramatyzmu i zerkamy na 'u'nit list:
Zwycięstwo!
Lista Menedżera i sam Menedżer.
'j' na ekranie mapy wywołuje Job List. Na początku fortecy będzie ona króciutka. Zauważcie pewną ciekawą opcję:
Znajdziecie się tutaj, w przyjaznej czarnej dziurze:
To okno Menedżera. Tutaj mamy dostęp do globalnego wydawania rozkazów produkcji. Lista jest pusta - nic nie zdefiniowaliśmy. Załóżmy że chcemy zrobić 18 łóżek, a przypadkiem zapomnieliśmy gdzie jest zakład Cieśli (Carpenter). Wciskamy na oknie menedżera 'Q'.
Olaboga, dużo tekstu nie? Jest ułatwienie, mianowicie wyszukiwarka. Wystarczy wpisać:
I już zostają dwie opcje. Wybieramy pierwszą i ustawiamy ilość. Enter. Teraz okno główne menedżera wygląda tak:
Nazwa rozkazu, ile zostało do wykonania/ ile zostało zdefiniowane do wykonania. Wystarczy wyjść i poczekać chwilę, potem sprawdzić Unit list (u), by się przekonać że...
I w DF jest automatyzacja rozkazów
To tyle na dzisiaj ludziska - tyle produktywnego spamu jeszcze nigdy nie napisałem.
_________________ "Wojna to wojna, a nie cholerne przedszkole."
Best Book evar: "Mistrz i Małgorzata" Michaiła Bułhakova.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum