Forum Lotharis

Offtopic. - Dwarf Fortress

Haspen - 2009-07-12, 15:51
Temat postu: Dwarf Fortress
Co to jest Dwarf Fortress?

Strategia... hmmm, raczej micro-management krasnoludzkiej fortecy :P W ASCII, przez co zniewala piękną grafiką :P

Link do strony gry:
http://www.bay12games.com/dwarves/

Wersja ...40d jest najnowsza, gdzieś głębiej jest wersji 40d11 z OpenGL, na starszych kompach szybciej chodzi (potwierdzam ;) )

"Żarłoczne karpie silniejsze do krasnoludów, mydło ze smoczego łoju, budowanie wież z drewna które przeczą grawitacji - to wszystko masz w DF."

Nie wierzysz? Spróbuj ;)

Pierwsze kroki i od czego zacząć budowę swojej fortecy?

Generujemy świat. Gdy zaczną lecieć lata, wciskamy spację i 'u'. Potem Start Playing, automatycznie ładuje się jedyny dostępny świat, wybieramy "Dwarf Fortress".

Poszukajcie sobie znaczków ^ i potem 'embark', jeśli możliwe. Nie możecie mieć całego regionu z ^. Jasnoniebieskie linie to strumyki, a zielone liście/strzałki - drzewa.

Zwracamy uwagę na layery po prawej stronie okna z mapami. Jeśli są podwójne niebieski tyldy, jest tu Aquifer - cały pokład kamienia przesiąkniety wodą, a to zagłada dla tych co chcą kopać w dół.
Wygląd okienka 'Embark':



Oto jak wyglada ekran gry po przybyciu krasków:



Idziemy prostolinijnie - wbijamy się w zbocze góry:

'd'esignations -> mine 'd'



Zaznaczamy jakiś obszar (najpierw raz ustawiamy znacznik (enterem), potem rozciągamy to i znów enter).



Najlepiej zrobić tunel na 2-4 kratki wgłąb, potem 5x5 pokój.



Budynki - najpierw Carpenter i Mason. Ten pierwszy z ściętych drzew zrobi łóżka, drugi stoły i krzesła.
Wciskamy 'b'uildings -> 'w'orkshops -> 'c'arpenter / 'm'ason



Krzesła i stoły można robić z kamienia jak i z drewna, łóżka tylko drewniane.

Zrobimy sobie komnatę główną dla krasków.

Wciskamy 'q', podchodzimy kursorem do Mason Workshop. Prawda ze ładne opcje?
Bierzemy 'a'dd task, wybieramy 2x Throne i 1x Table.
Czekamy aż Mason pozbiera kamienie i przerobi je na mebelki.
Sprawdzamy przez 'q' ile 'tasks' zostało Masonowi, jak okienko puste - zrobił co kazaliśmy.

Teraz ustawiamy dwa krzesła i stół. Ja akurat zrobiłem tak:



Wybieramy za pomocą 'q' stół. Wciskamy 'r' i zmieniamy wielkość pokoju, żeby obejmował 5x5 podłogi I ściany. Zmieniamy z Meeting Hall(N) na (Y).

Wybieramy za pomocą 'q' krzesło. Jak wyżej, ale rozmiar dowolny. Teraz nasz księgowy (Bookkeeper) (wciskamy 'n' by podpatrzeć kto to) ma krzesełko i może juz zliczać itemy ;)

Gdzieś obok wykuwamy kolejną komnatę. Będą tam baraki/sypialnia. Każemy u Carpentera zrobić 3 łóżka (mechanizm jak u Masona).

Ustawiamy trzy łóżka, wybieramy jedno najbardziej pośrodku, ustawiamy rozmiar pokoju. Zmieniamy z Barracks(N) na (Y).

Tutaj skrin sali + sypialni, bez wagonu (rozłożony przez q -> x), kraski i zwierzaki w środku, zapasy i zakłady na zewnątrz. '+' na początku tunelu to drzwi ;)



Tyle jeśli chodzi o początki gry w DF ;) Jeśli chcecie dalej pograć:
-Zbudujcie kuchnię i każcie coś ugotować, zróbcie składzik na jedzenie które ugotują wasze krasnoludy.
-Wykujcie komnaty, przenieście tam budynki z zewnątrz.
-Poszerzcie tunele, co by kraski nie musiały po sobie deptać.
-Pokombinujcie z różnymi menusami, pooglądajcie sobie ;)
-Wystartujcie nowy świat, wybierzcie "Prepare carefully" i przybądźcie na miejsce z drużyną żołnierzy i 20 psami bojowymi ;P

Ogólnie polecam:
http://www.dwarffortressw...x.php/Main_Page
Tu się można wiele dowiedzieć ;)

PS: Nie łudźcie się, że ogarniecie wszystko w dwa dni. Tu jest tak dużo opcji i możliwości - ja gram pół roku a jeszcze wszystkiego nie odkryłem ;P

Rozrost fortecy - rodzinki i imigranci

Amerth 16:24:51
no ale jak startuje z tymi 7 krasiami, to chyba nie bede miec tylko tylu?
Dżefrej 16:25:11
zaraz powiem jak się powiększa ilośc krasków ;P

No więc:
najpierw kobita i facet muszą się polubić, wskoczy im "Lover" w Relationships.
Potem mogą się pobrać, spłodzić dzieciaka. Od małżeństwa do dzieciaka który zacznie pomagać, mija 2 lata. Dzieciak staje się dorosły po 12 :P

Rok w grze to około 2 dni czasu rzeczywistego (sic!).

To mordęga, ale jest inny sposób.

Każdej jesieni przybywa karawana z głównej fortecy krasnoludów (z której pochodzi twoja siódemka). Gdy szczęśliwie opuszczą twoje włości, raportują stan i bogactwa twoje, jakaś grupka krasków o tym słyszy i na wiosnę nast.roku przybywają do ciebie. Fale imigrantów mogą mieć od 7 do n (u mnie n to było na jednej fali 29 krasków, o zgrozo :P )

Zwykle imigranci to samotnicy, ale nic nie stoi na przeszkodzi by pojawiło się małżeństwo z prawie dorosłą córką i nowonarodzonym chłopcem + dziadek bez jednego oka ;) :P

------

Życzę miłego obcowania z grą :P Jakby co, można pisać tutaj - a nuż będę przerwę miał i na forum się pojawię ;P

Dark - 2009-07-12, 19:02

Jeszcze Haspen mi naopowiadał o tym na IRC'u ;D Ściągam, pogram i zobaczę sam.

Pierwsze wrażenie: wtf? jak tym się steruje? co to za literka? o co w ogóle kebab? ee tam, ta gra jest dziadowska i przereklamowana
Drugie wrażenie: Ciekawa gra, do której przydałoby się przysiąść na dłużej... ale i tak połowę nie rozumiem ;P

Jak komuś taka grafika w ASCI nie odpowiada to są też graficzne paki ;P


Kefeon - 2009-07-14, 11:09

Dark, a mógłbyś zdradzić, gdzie są te graficzne paki? ;) Byłoby chyba nieco przyjemniej i łatwiej :P

Poza tym, czy da się wysłać przykurcza do zbierania drewna? Bo u mnie tylko wyskakuje komunikat o baku drewna jak chce coś u stolarza zrobić...Leniwe te przykurcze są strasznie :P
Ogólnie fajna gierka, chociaż dla mnie, antymenagera, jest nieco zbyt skomplikowana :P Ale z czasem może mi nawet przypaść do gustu. Nawet wersja w ASCII ;P

Haspen - 2009-07-14, 11:14

'd'esignations -> Chop trees, zaznacz drzewka. Któryś na pewno ma siekierkę i pójdzie ścinać ;P
Kefeon - 2009-07-14, 16:05

Ah, ta angielska języka... Pozostaje tylko pytanie, które to drzewa ;D Bo zaznaczam trójkąty zielone, inne zielone dziwactwa, i nic, panowie Woodcutter siedzą na dupskach :P
W ogóle ta gra skomplikowana, niby jest autozapis, ale tylko świata ;P Nie pytajcie, jak się dowiedziałem :P

Edit aaa, już mam drzewa;D To karciane trefle ;D Wypas ^_^-b

Dark - 2009-07-14, 18:27

Kefeon napisał/a:
Dark, a mógłbyś zdradzić, gdzie są te graficzne paki? ;) Byłoby chyba nieco przyjemniej i łatwiej :P


http://www.dwarffortressw..._set_repository

Haspen - 2009-07-14, 21:12

Save'y w ogóle są jak w roguelike'ach - save i quit gry. Umrzesz - save kasowany ;P

Taki mały hardcorek ;P

Haspen - 2009-07-15, 17:32

Engraving, czyli sztuka krasnoludzka.

Fortecę można upiększać na wiele sposobów, np: budowanie posągów i innych takich. Można też poprzez engraving, czy rycie obrazków na ścianach czy w podłodze. Aby widzieć engravingi w swojej fortecy sprawdźcie w:
.../DF/data/init/init.txt
czy macie tak ustawione:

[ENGRAVINGS_START_OBSCURED:NO]
[SHOW_ALL_HISTORY_IN_DWARF_MODE:YES]

Jeśli nie, przestawcie na powyższe.

Engraving mamy pod 'd'esignations. Ryć obrazki możemy tylko na uprzednio wygładzonych (Smooth) powierzchniach.

Oczywiście, nie każdy dwarf może być artystą - ryć potrafią tylko ludki ze skillem "Engraver".
Oglądać je można poprzez 'k' <- narzędzie to badania terenu. Znajdujemy takie miejsca jak np: +Detailed+ Smooth Siltstone floor, i wciskamy enter.

Zwykle, będą to tylko proste obrazki typu:


Ale engraving to także wspaniały sposób na zapisywanie wydarzeń; osobistych tragedii niektórych krasków:


Czy ważnych z punktu historyczno-politycznego spotkań:


Tyle na temat engravingu. Miłego rycia w skale, a potem czytania historii własnej krasnoludzkiej fortecy ;)

Haspen - 2009-07-16, 11:38

Dlaczego nikt tu nic nie pisze? Nie macie pytań, skarg, zażaleń, nic? ;P A ja mam coś dla was:

Forteca Moonpoison.

Oto save mojej rozbudowanej wioski zwanej Moonpoison.

Ściągamy plik:
http://www.sendspace.com/file/4k7mh6
Rozpakowujemy do folderu:
DF/data/save

Data: 23 Moonstone, Early Winter 239
Okolica: Góry, bliskie sąsiedztwo (nie lokacja, ale regiony) goblińskich twierdz.

Dane o świecie: NIE MA ELFÓW :D Do ~200 roku wszystkie elfy na kontynencie zostały zabite/zjedzone/pojmane - toteż nie będzie co wiosennych karawan z ich strony. Jedyne elfy co się ostały to hen za morzami na jakiejś wysepce. Wszystkie megabestie (smoki, hydry, giganci itp) już dawno gryzą ziemię. Oprócz dwóch, mi się zdaje :P

Forteca składa się z trzech poziomów:
-- 0 - Wszystkie zakłady, jadalnie, magazyn z żarciem, inne miejsca publiczne, poziom kwater. Na południu studnia i dostęp do farmy.
-- -1 - Magazyn mebli, drugi poziom kwater, farma oraz tunel wodociągowy na południe od Farmer's Workshop.
-- -2 - Kolejny poziom kwater, na wschodzie aktualnie gładzone katakumby.

Dane o fortecy:
-Dużo koboldzich złodziei się ostatnio pojawiło, ale kusznik systematycznie ich rozstrzeliwuje.
-5 dźwigni w pokoju 'Clerka'. Wciskamy 'N' by zobaczyć notki o nich. Nie będę o nich tu pisał, nie chcę psuć zabawy :P
-W tym roku karawana ludzi na lato nie pojawiła się - dostęp do ich cywilizacji jest, swobodna droga do punktu handlowego też. Dlaczego więc nie przybyli? Nie mam pojęcia. Może sąsiedztwo goblinów im nie pasi :P
-Dwa artefakty i dwóch legendarnych dwarfów już jest w fortecy ;)
-Każdy dwarf ma własny pokoik z łóżkiem i skrzynką na rzeczy. Jedynie Sheriff ma luksusowe mieszkanko :P
-Produkcja jest ustawiona na wyposażenie katakumb i produkcje jedzenia, farmy ustawione na Plump Helmet, toteż żarcia nie zabraknie.

To chyba tyle, miłego odkrywania i poznawania uroków rozbudowanej fortecy ;)

Haspen - 2009-07-19, 23:37

Pisanie poradników których nikt nie czyta - bezcenne ;P

Menedżerem być...

Czyli o Jobach, Zonach, Składzikach i ogólnym kierowaniu administracyjnym bajzlem robotniczym :D

Składy:
Bardzo ważne dla utrzymania porządku - a także dla skrócenia odległości. Lepiej chyba, żeby cieśla zbierał pnie ze sterty 30 w jednym miejscu, aniżeli dreptał pół mapy po jeden, nie?

Wciskamy p jak 'stockpiles'. Najpierw trzeba porozkładać to co mamy na starcie - jedzonko. Tutaj zalicza się Jedzenie, Picie oraz ziarna roślin.



PS: Plusem jedzenia pozostawionego w składziku jest to, że NIGDY się nie zepsuje. Trzy ulewy, zamieć śnieżna czy przejazd stada krwiożerczych słoni - jedzenie zawsze będzie świeże, jakby dopiero co przyrządzone.

Warto zdefiniować jeszcze składzik "Wood" i "Furniture".
A tak wygląda wszystko po przestawieniu rzeczy na miejsce - prawda że przejrzyste?


Zony:
To obszary specjalnie zdefiniowane do kilku zadań. Jeśli nie mamy sali jadalnej, możemy zrobić tymczasowe miejsce spotkań. Wciskamy 'i' i ustawiamy zonę. Wciskamy 'm' by aktywować 'meeting area':


Tu będą zbierać się kraski i zwierzaki, póki tej zony nie usuniemy.

Drugą przydatną zoną jest 'śmietnik'. Najlepiej zrobić go na powierzchni:


A gdy się nie da, odgrodzić od reszty fortu drzwiami. Albo najlepiej dwoma.

Przy okazji omówię...

Rozkazy Globalne:
Głównie tyczą się one zbierania/przenoszenia itemów przez dwarfów.



Wciskamy 'r'efuse, co zaowocuje przejściem do okna rozkazów dot.śmieci. Ustawiamy sobie o tak:



Teraz kraski wynosić na śmietnik będą zdechłe jaszczurki, czaszki oraz części ciała tych nieszczęśników którzy spotkali się z krasnoludzkim toporem :D

Przydział prac - Joby:
Teraz czas pozbierać ziółka, co by z nich potem pyszne trunki przyrządzać :D

Zdefiniowałem zbieranie roślin, ale...


Nic się nie dzieje! Myślałem że ustawiłem Woodcutterowi zdolność "Herbalist"...

Szybciutko v -> podjazd do Woodcuttera i...



..jednak nie ma skilla! Zagłada przez brak rąk do zrywania chwastów? Na szczęście nie. Wciskamy 'p'ref, a potem 'l'abor. Pokaże się okno pełne szarych pozycji, jak tu:



Zaznaczamy 'Plant Gathering' na biało, po czym wychodzimy z okienka. Chwila dramatyzmu i zerkamy na 'u'nit list:



Zwycięstwo! :D

Lista Menedżera i sam Menedżer.

'j' na ekranie mapy wywołuje Job List. Na początku fortecy będzie ona króciutka. Zauważcie pewną ciekawą opcję:



Znajdziecie się tutaj, w przyjaznej czarnej dziurze:



To okno Menedżera. Tutaj mamy dostęp do globalnego wydawania rozkazów produkcji. Lista jest pusta - nic nie zdefiniowaliśmy. Załóżmy że chcemy zrobić 18 łóżek, a przypadkiem zapomnieliśmy gdzie jest zakład Cieśli (Carpenter). Wciskamy na oknie menedżera 'Q'.
Olaboga, dużo tekstu nie? Jest ułatwienie, mianowicie wyszukiwarka. Wystarczy wpisać:



I już zostają dwie opcje. Wybieramy pierwszą i ustawiamy ilość. Enter. Teraz okno główne menedżera wygląda tak:



Nazwa rozkazu, ile zostało do wykonania/ ile zostało zdefiniowane do wykonania. Wystarczy wyjść i poczekać chwilę, potem sprawdzić Unit list (u), by się przekonać że...



I w DF jest automatyzacja rozkazów ;)

To tyle na dzisiaj ludziska - tyle produktywnego spamu jeszcze nigdy nie napisałem.

Haspen - 2009-08-29, 21:39

Brym, to znowu ja. Szwendałem się po kapitalistycznych amerykańskich forach DF i zauważyłem coś ciekawego: bloodline.

To taka zabawa, która polega na tym, że gracz dostaje fortecę na rok, gdy ten mija, save'uje i przekazuje go kolejnej osobie na liście.

Kto zainteresowany? Co najmniej 3 osoby (w tym ja) wystarczyłyby by wyszło z tego coś ciekawego ;P

Wersja jakiej byśmy używali: 40d11 -> tutaj
Maksimum trzymania save'a u siebie: tydzień. Wystarczająco dużo ;P

Więc jak, chętni? Czy dać sobie spokój? Tych którzy grali 'mało' lub 'wcale', też chętnie widzimy. Bo głowna myśl brzmi: 'Losing is Fun' ;P


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group